Thursday, January 08, 2009

Studium na GU

(Omluvte preklepy a chyby: psano v letadle)

Skola

Na kazdy predmet se musi (nebo by se melo) cist a cist a cist. Na kazdy predmet jsme meli 5 knih. (Kdyz jsem pak pri zaverecne pisemce precetl v zadani: Hayek v knizce Road to Serfdom nazval 10. Kapitolu Why the worst gets on top. Vysvetlete co tim basnik chtel rici. Tak jsem si chtel ukousnout ucho. Tato kapitola je z asi 250 strankove knizky obsazena jen na 10 strankach. Kdyz si jeste uvedomim ze se mely cist nemene rozsahle knizky jeste 4 tak … Nejlepsi je, kdyz vam jeste professor rekne, ze vi, ze nebudeme mit cas na to, precist ty knizky dvakrat, tak at to cteme jednou a pomalu.. (jako bych uz tak necetl :D) A jeste, kdyz vam povi, at si delate poznamky a at mame jen takove poneti co ta knizka rika, ze na detail se stejne ptat nebude.. ehm.. ) Proste cteni bylo dostatek a to nam davali jeste sve handouty.

Na seminar k internship jsme museli znat presne jak funguje legislativa a jak to je s prijimanim zakona. Tato hodina byla v pondeli na tri hodiny od pul seste do deviti. Pozornost znacne klesala se zvetsujicim se hladem. :D po hodine konstituce opravdu nebylo moc casu nekde se najist... Kazdy musel udelat takovou malou prezentaci o tom co dela v praci a jak je to ve vztahu k politickemu deni. Na zaver nebyl zadny test, ale zato nam dal napsat takovou mensi studii. Meli jsme si vybrat jeden specificky navrh zakona a napsat co vse se musi stat, aby to nakonec president podepsal. Vsechna uskali a presne koho kontaktovat a jak a co se muze stat, kdy a proc a jak tomu zabranit, nebo jak se na to pripravit. Vseobecne nam chtel ukazat, ze jde o penize a o tom co si zajmove skupiny preji. Na midterm jsme meli najit nejakou osobu (cim vice v politickem zebricku postavenou tim lepe.. student tedy dotazali sve kongresmany nebo politiky na Capitolu a tak podobne.. ) a udelat s onou osobou interview… trosku podraz od profesora byl ten, ze nas dost prisne oznamkoval a rekl nam, ze jsme se prilis nesnazili.. ze jsme ono interview psali tesne pred odevzdanim a ze jsme se neptali vice sofistikovane otazky.. (on nam dal presne 4 otazky, na ktere se mame zeptat.. ) jo ptal jsem se asi na 15 otazek sveho mentora, protoze me docela zajimalo co dela, stravil jsem s tim skoro cely den a da se rict, ze spolubydla, ktery to opravdu psal hodinu pred odevzdanim, kdyz si o dane osobe stahl cosi z internet, na tom byl ve vysledku stejne jako ja. Grrr.. Nikdo nedostal A, nejlepsi bylo B+. Obcas jsme meli interaktivni hodiny, kde jsem se ucili jak delat prezentace a jak jednat s publikem, jak delat interview a jake jsou mozne otazky ktere se nas mohou zeptat.. to bylo fajn, ovsem ten zbytek byl docela nudny kdyz jsme se seznamovali s jiz zminovanym legislativnim systemem.


Na predmetu Public Choice to vypadalo asi nasledovne: Profesor jiz na prvni hodine rekl, ze ho nezajima co si myslime a at radeji jsme zticha a nevyrusujeme a ze kdyz ho bude nekdo behem jeho vykladu vyrusovat tak, ze ho vyhodi a jednoduse vyfejluje. Proste ten profesor byl arogantni az to hezky nebylo. Jedine on ma pravdu a nic a ani zadne jine teorie ho nezajimaly. Trosku jsem si pripadal jako na stredni, neli na zakladni skole. Nas profesor naz buh a jen on ma pravdu. Parkrat taky rikal veci, ktere byly kontroverzni, ale protoze se nikdo nesmel poustet do debaty tak se z predmetu stal predmet kam se chodilo poslouchat co vam onen Buh povi. Kdyz neco vykladal tak zamerne zvelicoval a pokazde zmenil hlas natolik, ze jsme si mysleli, ze ma v kapse nejaky skripec kterym si skrti varlata, aby tak mohl mluvit. ;) Ale ne musim priznat, ze si alespon vsechno co povidal dobre pamatuju, alespon k necemu to bylo dobre. Po hodine byl vzdy ochoten se studenty zustat a vysvetlovat jim co je zajimalo. Proste takove konzultacni hodiny po hodine. Hodina koncila v osm vecer a nekteri studenti se vraceli domu az kolem jedenacte. Uprimne ale rikam, ze to vetsinou byli studenti vlezdoprdelci. (Ono se totiz rikalo, ze dobrou znamku dostane jen ten, ktery s nim prave takhle po hodine zustava... nektere holky za nim dokonce jeste jezdili do jeho kancelare na pokec.. no nevim co si myslet. ) Midtermova pisemka byla docela klasicka s zadnyma chytakama. Proste fer pisemka. Prvni esej byla na tema vlada a otroctvi. Neboli dva scenare. Prvni byl, ze jdete po ulici a okrade vas zlodej, vy volate policii a ta ho chyti na rohu a vrati vam penize a on jde do vezeni za kradez. Druha byla o tom, ze onen zlodej jde za politikem a toho zada at ti zvysi dane, ze on je chudej a potrebuje vic penez. Politik vyhraje volby a tobe se zvysi dane a tvoje penize jdou onu zlodeji.. Tak a tyto dva scenare jsme meli porovnat a napsat v cem se lisi a v cem si jsou podobne, jestli vubec nejak. Tuto esej pak opravil stylem, ze si udelal sve vlastni znacky, ktere jsou pro nebo proti tobe. Jestli psal clear, nebo good, nebo delal fajfky tak to je vsechno dobry.. nejlepsi bylo, kdyz napsal great, nebo superb.. spatne znacky byly typu krizek, akward, otazniky zavorky a podobne.. nejhorsi byly trojite hranate zavorky.. :D docela vtipne opraveni eseje. Zaverecna esej byla vice mene takova mensi research paper. Meli jsme si zvolit nejake tema tykajici se public choice a zkonzultovat to s profesorem predtim, nez zacneme psat. Ja jsem se zaradoval a jeste onen den jsem se ho zeptal jestli mohu psat o rovne dani.. on na me odkud jsem a ja, ze z Cech, ze jsme prave rovnou dan prijali.. On at napisu o rovne dani u nas, ze ho to zajima a ze se takhle necemu priuci.. ze pry proc si myslim, ze tolik toho vi? .. (arogant) Tak jsem proste pouzil to co jsem psal v praci a mel jsem to bez vetsi prace. Esej to mela byt na 17 stranek. Trosku me mrzelo, ze byla stejne procentne hodnocena jako ta prvni i kdyz vyzadovala mnohem vice casu a usili.. ale co.. Zaverecna pisemka byla jeste horsi nez pisemka od Koubka na HRM. Meli jsme tri hodiny. Meli jsme zacit psat od pul seste. Profesor si prisel o pul hodiny dele bez nejake vetsi omluvy. (Chudaci studenti, kteri travili posledni tri noci v knihovne na GU pres noc, nemyli se nocovali na zemi, nebo na tech polstrovanejch kreslech a byli pripraveni a nebuzeni na pul sestou... a on si takhle bezohledne prijde pozde. ) Protoze to byl taky den na odevzdani te posledni eseje tak nekteri se ani poradne neucili a dopisovali esej. Muj spolubydla napriklad zacal psat esej az v poledne onoho dne. (Ze by druhej Cenda? :D ) ze se pry nestresuje ze to nema cenu, pak zbytecne dela chyby... :D .. obdivuju.. Jo ale treba druhej spolubydla psal na nejake tema o kterem pry rofesor nemel ani paru, tak toho vyuzil a jednoduse zkopiroval neci clanek. Neslysel jsem snad ani jednou, ze by uhodil do klavesnice, ze by napsal neco sveho. Mimo uvodu a zaveru. A to to pak jeste poslal rodicum domu, aby mu to zkontrolovali od hrubek. No ale zpet k testu. Na posledni hodine nam profesurek povida, ze nam da na cteni jeste dva papery, ktere budou jako extra kredity v pisemce. Ze se otazka na kazdy objevi. A ze pry at to necteme do detajlu ze spise jen at vime o co jde. A ze nam to velice pomuze nahnat si body.. (jako bysme nemeli malo cteni a on anm da jeste 50 strankove papery na cteni.. L ) Jo a aby toho nebylo malo tak nam rekl, ze da jeste na extra body otazku z jeho handoutu.. ze kdyz jsme to cetli postupne tak budeme hned vedet ktery to je ten handout.. V pisemce se skutecne otazky na extra body objevily. Ale o nejakem dramatickem nahrabani si bodu pri zodpovezeni techto otazek nemohla byt ani rec. Jednak otazka byla velice detajlni, takze ne vubec jeho slova at vime o co jde... a navic za jednu otazku nam dal jen 3 body. Kdyz si porovnate, ze za jednu otazku v cele pisemce bylo 20 bodu.. Proste Otazek bylo celkem asi 8. Nektere byly povinne a nektere byly na vyber ze dvou. Zadani bylo osemetne a zaludne. Vubec se to netykalo jednoho tematu ale muselo se to vymyslet a mnohokrat pouzit znalosti z cteni. Nektere otazky byly typu: jmenuj alespon 5 pripadu proc jsem arogantni a proc vas nemam rad. A ke kazdemu pripadu napiste oduvodneni na pet vet. Dale napiste, kdo je vas buh na 20 vet, kde zminite mou mocnost ve vztahu k vasi nicotnosti... proste tak.. Asi po hodine a pul jsem byl docela nastvany na to kolik se toho muselo psat a kdyz jsem dopsal asi treti otazku tak jsem to fakt chtel odevzdat, jednoduse, protoze me uz nebavilo dal psat. Ruka me bolela jako nikdy. Ale kdyz jsem si spocital kolik malo bodu bych asi dostal, tak jsem se kousnul a psal dal. Kdyz jsem odevzdaval, tak mi profesor podaval ruku a povidal ze bylo skvele ze jsem byl jeho zakem.. blablablaaa.. ani nevi kdo jsem, protoze jsem nezustaval po hodinach a nesnazil se o jeho prizen. To jsem opomnel.. na posledni hodine nam povidal na konci takovou histrorku, ze jsem skveli studenti a ze mezi nama jsou opravdu chytri a inteligentni lide a vypravel jak a proc se stal profesorem a ze kdyz se mu narodil kluk, tak spocital kolik ma penez a rikal si jak je jeho syn bohatej (to nam zopakoval asi jeste trikrat ze byl bohatej.. :D ) a pak nam promlouval do duse a pri tom se nucene rozplakal (nebo spis chtel ale moc mu to neslo.. ) Oni to asi Americani maj fakt radi.. :D Hmno nektere slecny plakaly...

Predmet constitutional interpretation byl vice mene poslouchaci predmet. Profesor si povidal a povidal, pak nam predcital... NA kazdou hodinu jsme meli jak jinak nez cist, abysme pak o hodine poslouchali profesora predcitat ty same veci co jsme doma cetli. Nekteri studenti rezignovali cist vubec neco. Kdyz se nekdo na neco zeptal tak profesor rekl skvela otazka a ze se k tomu dostaneme pristi tyden. Nebo rikal at tu otazku zopakuje za tyden.. jenze to uz kazdy zapomnel ze.. Nebo se proste zeptal dalsich studentu co si oni mysli. Popravde receno, mne tyto hodiny prisli matouci a po kazde hodine jsem mel v hlave vetsi zmatek nez pred ni. Profesor byl vice mene dobrej ucenec a bezpochyb vedel o cem povida a vedel presne, kdo co rekl.. ale nemel by ucit. Na midtermove pisemce se moc nepredvedl. Dal nam sice nejaky studyguide podle ktereho jsme se vsichni ucili a trosku jsme si ucelili, nebo spis jsme se vynorili z tapani o cem, ze se to vlastne ucime, jenze pisemka byla fiasko. Pisemka to byla typu multiple choice s jednou spravnou odpovedi jenze odpoved mohla byt take vse je spravne, nebo vse je spatne, nebo jen odpoved za A a C je spravne a takove ruzne kombinace. A ted se podrzte. Davali se partial body za to, ze kdyz byla treba odpoved A a C spravne a vy jste zaskrtli jen za A tak jste meli pul odpovedi spravne a dalo se vam misto 4 bodu treba jen 1 nebo 2 body.. proste si profesor komplikoval zivot. A taky jsme se setkali s odpovedi, kde byly dve odpovedi spravne jenze jedna byla vic spravne a ta mela byt zaskrtnuta :D taky byly nektere odpovedi sporne neb dal zaskrtnete, ktere nejsou spravne a pak bylo zadna neni .. dvojita negace... Tak ale co byl nejvetsi problem cele midtermove pisemky. Profesor pouzil stejny test jako v minulych letech. Samozrejme nekteri studenti test meli. Z 25 otazek pozmenil jen pouhych 8. Studenti se samozrejme hned dalsi hodinu bourili a pozadovali, aby profesor ucinil nejake kroky. On sam priznal, ze nekteri studenti meli vysoke skore v tech otazkach ktere nezmenil a v tech ktere zmenil chybovali tak, ze muze klidne urcit kteri studenti odpovedi znali. Jenze to by zas nebylo fer vuci tem kteri se opravdu ucili a ony otazky dali sparvne. Proste jsme se takhle bavili skoro celou hodinu co by se melo a nemelo delat s testem jestli ho stronovat a udelat ho jako cvicny test a dat pak vetsi vahu na final. Jak jsem to tak sledoval tak jsem se nakonec taky prihlasil o slovo a jestli mohu do cele situace vnest evropsky pohled. Samozrejme jsem byl vyslysen. Tak jsem se nadechl a povidam: ze nechapu proc nazyvat studenty kteri meli test z lonska podvodniky, ze bych je naopak nazyval chytri studenti, ze se zajimali o to jaky ten test je. Ale, ze nechapu proc se s nami ostatnimi o onen test nepodelili. A nechal jsem studenty napokoji. Pak jsem se otocil na profesora a povidam, ze jediny kdo je vinen, je profesor za to, ze nezmenil test. Mily profesor ponekud zrudl a koukal lapajic po vzduchu stale s usmevem na tvari. Ve tride bylo slyset spendlik spadnout a videt vydesene vyrazy. Nastesti zazvonilo. Studenti povidali, ze jsem ho urazil, tak jsem za nim po hodine dosel a povidam, ze se mu omlouvam, jestli jsem ho urazil. On, ze neni typ cloveka ktery by se tak snadno nastval podal mi ruku a ze se uvidime pristi hodinu. Jo neznelo to moc uprimne. Tak jsem mu jeste napsal jeden email, ve kterem mu vysvetluji, ze student ktery vi ze profesor pouziva stejny test po leta pak jde nejsnazsi cestou a z predmetu nic nema a nauci se jen odpovedi na pisemku a pak, ze kdyz onu znalost potrebuje tak mu samozrejme chybi. Napsal jsem mu taky o nasi skole, ze mame takzvany studentsky senat, na kterem takove veci projednavame a tak podobne... Jeho odpoved byla pozitivni. Napsal mi, ze me vysvetleni je oduvodnene a logicke a ze uznava, ze neni spravne pouzivat stejny test a ze bych si za svoji uprimnost zaslouzil extra body :D ... Pozdeji mi studenti povidali, ze obdivuji to co jsem dokazal rici a ze by si prali aby to take mohli takhle rict a ze se mnou na stoprocent souhlasi.. Dalsi hodinu se delo to, ze profesor test stornoval a oznamkoval nas jen na onech osmi otazkach, ktere pozmenil. A ze nam dava take home questions, ktere mame do priste vypracovat a na zaklade toho nas ohodnoti. Zaverecny test byl pak jiz regulerni s novyma otazkama a s dvema esejema, ktere jsme si meli vybrat z ctyrech zadani. (Nekteri vtipalkove si ze me utahovali a povidali, ze jestli tenhle predmet nedam, tak ze pry vim proc.. :D )


Knihovna na GU je docela prima (pote co se musite pokazde prokazat ID), do te doby, nez se opravdu potrebujete ucit. Moc soukromi tam nenajdete a to i presto, ze mate stolky obehnany krytem, abyste se nerozptylovali. Porad nekdo s necim susti, nebo neskutecne mlati do klavesnice, nebo se klepe jak male dite tak strasne, ze se otrasa cely stul, popotahuje nosem (to jsem pokazdy vstal a podal jim kapesnik aby se vysmrkali a nevyrusovali.. :D ), pipani telefonu a tak podobne.. (No ale studenti jsou vsude stejni ze? ;) )

Take bych se rad zminil o autobusech, ktere jezdi zadarmo na univerzitu - Gu shuttle. Jezdi sice podle nejakeho radu, ale vetsinou ne presne. Dobre zas je, ze cekaji na dobihajici studenty. Autobus by take mel pouzivat jen student nebo proste ten ktery je s GU v nejakem vztahu.. Spravne by se melo ukazovat studentske ID ale.. .;) A ted nad cim jsem vzdycky zustal stat s otevrenou pusou. Bus ma dva vchody to je prima. Jenze, vchod smi byt jen jeden a to ten u ridice. Je to bus zadarmo tak proc nenecha lidi nastoupit i zadnima dverma? A to i za neskutecneho deste se vsichni musi protlacit prednima dverma, kdyz by se cely nastup urychlil, kdyby se otevrely i zadni dvere. Uz vubec nemluvim, kdyz nastupuje nejaky postizeny clovek, nebo nejaky chytrak, ktery si pak nastup rozmysli a cpe se ven zas prednima dverma. Dvere to ale nejsou jak jsme zvykli. To jsou dvirka. ze trosku obezni clovek uz ma problem se tam protahnout. (a ze amici moc hubeni nejsou) Cestu jsem na GU taky nikdy nepochopil. Jednou se jelo tudy jindy tamtudy.. podle me si ridic vzdycky jezdil jak chtel.


1 comment:

VS said...

Pavliku, diky za info, ja myslel, ze arogantni profesori prezivaji jenom ve FR. A ten tricek, ze se prijdes po hodine omluvit je docela dobrej, to jsem tady neudelal a schytal to jeste na nasledujicich 4 prednaskach, jenom tak aby bylo jasno v tom skolnim nabozenstvi.

Na pisemkach a prezentacich se hodnoti zejmena pocet stran, slidù, resp. pocet minut. Co je nad 9 stran za dve hodiny nebo prezntace nad 45 min, to je excelent. Bez ohledu na obsah.

A s tim busem, mam neco jeste vice na hlavu. V Rennes, FR jezdi vedle ridice mhd busu jeste jeden zamestnanec, kterej ma za ukol zdravit lidi pri vstupu, neni to pruvodci, necvaka listky, nekontroluje, jenom se vozi. To aby snizili U.

Zdarec

V