Thursday, March 08, 2007

Určitě víte, že na Taiwanu se vánoce moc neslaví, ale zato se tu slaví čínský nový rok. Letos nám čínský nový rok vyšel na 18.února. Tradičně se slaví v rodiném kruhu, tj. sjede se celá rodina u nejstarší babičky nebo nejstaršího dědečka a o oslavu se stará jejich nejstarší syn. Slaví se celou noc a spát jdou jen ti slabší jedinci nebo ti kteří už nemají peníze. To proto, že tradiční oslava v rodině kde jsem byl já vypadá asi tak, že navečer před čínským novým rokem se rozdají červené obálky (ekvivalent našich vánočních dárků, ale bez dárků, uvnitř jsou jen peníze). Nárok na obálku mají všechny děti, studenti (to zdůrazněte doma) a všichni staří lidé. Ti co nespadají do první kategorie jsou v kategorii 2, tj. rozdávači obálek. Dostat obálku ale není jen tak. Musíte dotyčnému popřát něco hezkého do nového roku popř. mu něco zaspívat, zatancovat apod. Někteří členové rodiny jsou ale natolik vychytralí, že ačkoliv by již dávno měli patřit do kategorie 2, lišácky předstírají, že tomu tak není a pro červenou obálku jsou schopni udělat téměř cokoliv. Já byl svědkem toho jak 45 letá teta předváděla tanec u tyče jen aby si tu obálku vydupala. I já jsem se předvedl a po mém tanečně kreativně pěveckém představení se obálky hrnuly takže když se později začli hrát karty měl jsem něco do začátku. Pro zkušenější a vytrvalejší hráče na čínský nový rok ovšem neexistuje jiná hra než "Mádžang". Já to zatim nepochopil, ale až se to naučim, tak se třeste. Nakonec jedna zákulisní informace: dejte si pozor, nikdo se nesnaží hrát nijak zvlášť fair play, jde přeci o peníze :), o a ještě jednu věc si budete pamatovat - taiwanci milují ohňostroje a rachejtle, na tento svátek je to okolo vás 10 dní v kuse jako na bojišti. Zlaté vánoce...


 Posted by Picasa

No comments: